Jelenleg 17 vendég olvas minket
Lúgosság, savasság - a helyes táplálkozás alapkövei PDF Nyomtat Email
Írta: hkd   
2008 október 17., péntek 14:20
A megfelelõ diéta alapját a teljes, tiszta, természetes ételek adják. A kalóriák mennyisége magában mit sem számít, ha nem jól kiegyensúlyozott étrendbõl származik. Ha nem megfelelõ a vitamin és ásványi anyag tartalom, vagy a fehérjebevitellel vannak problémák, elõbb-utóbb megbetegedsz. Kis mennyiségû, jó forrásból származó zsírra is szükség van az egészséges anyagcseréhez. Megfelelõ egyensúly nélkül lehetetlen a jó egészséget folyamatosan fenntartani.

 

 

A helyes arányok - lúgos/savas, nyers/fõtt

A rendelkezésre álló táplálékoknak megfelelõ arányban kell lenniük ahhoz, hogy a szervezet egészségi állapota kitûnõ legyen. Az amerikai táplálkozáskutató, Dr. Bernard Jensen szerint minden nap 6 adag zöldséget, 2 gyümölcsöt, 1 adag keményítõt tartalmazó szénhidrátforrást és egy fehérjeforrást kellene elfogyasztani. Így valósítható meg az ideális 80 százalékban lúgos, 20 százalékban savas közeget elõidézõ táplálkozás. A szervezet elsavasodása korunk egyik legfõbb betegségeket elõidézõ elváltozása. A 20 százalék savasító táplálékot a keményítõ és a fehérje adja, a többlet 80 százalékot pedig a sok zöldség és a kétszeri gyümölcs.
Képzelj el egy óriási tortát, amelybõl 6 szelet zöldség, 2 szelet gyümölcs, 1 szelet keményítõ és szintén 1 szelet fehérje: ez az egészségmegõrzõ, helyes táplálkozás.

Könnyen megvalósítható ez a terv, ha a keményítõvel sok zöldséget fogyasztasz, a fehérjével úgyszintén, a gyümölcsöket pedig kis étkezések alkalmával ropogtatod el. Ez a 80/20 százalékos lúgos-savas nutriens arány az egészséges vérben is jelen van. A talajban is hasonló folyamatok zajlanak: minden növény kiveszi magának belõle a számára szükséges anyagokat. Így egyes növények gazdagabbak lesznek egyes tápanyagokban, mások másmilyenekben. Ezért fontos a táplálékok variálása. A bevitt táplálék 60 százalékának nyersnek kell lennie, mivel belõlük nyer a szervezeted tápanyagokat, rostokat és enzimeket. A fõtt, csomagolt vagy bonyolult gyártási folyamatokon átesett "futószalag étkek" ezzel szemben szegények tápanyagokban. A húsokat jó hõkezelni, mivel ilyenkor pusztulnak el benne az emberre nézve káros baktériumtörzsek. A hús fontos, mert szükség van egy bizonyos mennyiségû fehérjére, csakúgy, mint keményítõre: a lényeg a források sokrétûségén legyen!

Lúgosság

A legmodernebb kutatások szerint az emberi szervezetnek enyhén lúgosnak kell lennie az optimális egészség megtartásához. Mind a savasság, mind a túlzott lúgosság megbetegít a maga módján. A pH skála 1-14-ig mér, 7-es érték a pH-semlegességet jelzi. Az ettõl kisebb értékek savasságot, a magasabb értékek lúgosságot jelölnek. A legtöbb élõlény az 5,5 - 8 közötti értékeket igényli az életbenmaradáshoz, az emberi vérplazma ideális 7,35-7,45-ös pH-értéke a semleges értékhez közel esik, a lúgos oldalon.
Ha túl savasan étkezel - pl. sok hús és krumpli kap helyet a mindennapi táplálkozásodban, amolyan magyarosan -, akkor a szervezet úgy próbálja meg semlegesíteni a savat, hogy a szervezetbõl elvonja az ehhez szükséges ásványokat: nátriumot, káliumot, kalciumot, magnéziumot. A keletkezett hiányt pedig idõvel betegségek tünetei fogják követni… Ezért van szükség a már korábban említett sok zöldségre - minden étkezéskor! - és gyümölcsre! A problémák akkor kezdõdnek, ha olyan elemek kezdenek el hiányozni a testbõl, amelyek izomsejteket regenerálnak és építenek, szalagokat, vagy a test bármely más részének újraépüléséért felelõsek. A test - és külön akár egy önálló szerv is - képes megjavítani önmagát - ha rendelkezésére áll a javítóanyag!

Most pedig elõ a kézzelfogható tényekkel! Íme néhány példa az ételek repertoárjából, hogy megvalósíthasd a megfelelõ lúgos/savas arányt!

Lúgos

Savas

Fehérjeforrás

Keményítõforrás

Zsírforrás

Alma

 


 


 


 


Bab

 


 


x

 


Banán

 


 


x

 


Brokkoli

 


 


 


 


Cékla

 


 


x

 


Citrom

 


 


 


 


Fokhagyma

 


 


 


 


Gomba

 


 


x

 


Grapefruit

 


 


 


 


Gyógynövények

 


 


 


 


Káposzta

 


 


 


 


Karfiol

 


 


x

 


Kelbimbó

 


 


x

 


Lencse

 


 


 


 


Mandula

 


 


 


x

Narancs

 


 


 


 


Nyers paradicsom

 


 


 


 


Olíva

 


 


 


 


Padlizsán

 


 


x

 


Sárgabarack

 


 


 


 


Sárgarépa

 


 


x

 


Szójabab

 


 


x

 


Tej

 


 


 


x

Uborka

 


 


 


 


Zellergumó

 


 


x

 


Zellerlevél

 


 


 


 


 


Árpapehely

 


x

 


 


Bárányhús

x

 


x

 


Borok

 


 


 


 


Csirkehús

x

 


 


 


Csokoládé

 


x

x

 


Disznóhús

x

 


x

 


Ecet

 


 


 


 


Fehér cukor

 


x

 


 


Kesudió

 


 


x

 


Lazac

x

 


x

 


Liszt

 


x

 


 


Marhahús

x

 


 


 


Méz

 


x

 


 


Rizs

 


x

 


 


Sajtok

 


 


x

 


Spagetti

 


 


 


 


Spárga

 


 


 


 


Szõlõ

 


 


 


 


Tejszín

 


 


x

 


Tojásfehérje

x

 


 


 


Tojássárga

 


 


x

 


Vaj, margarin

 


 


x

 


Zabpehely

 


x

 


Látható, hogy a húsok, a lisztbõl készült dolgok és a tejtermékek savasító hatásúak. A zöldségfélék többsége lúgosít, sõt, vannak olyanok, amelyek nem tartalmaznak keményítõt sem. Ilyen például a brokkoli és a zellerlevél. Fontos tudni, hogy a paradicsom is csak nyersen lúgosít, fõzve, szószként elõállítva már savasít!

Vizsgáld meg a táplálkozásod, vajon Te savasan, vagy lúgosan táplálkozol? Elegendõ nyers ételt fogyasztasz? Változtass, ha szükséges, hogy egészséges maradj!

 

forrás: http://www.fitnet.hu/index.php?active=3&id_column=3&id_article=279&sid=f0375f42412c8c9de5141c7c6ace13b0

 

Utolsó frissítés: 2008 október 17., péntek 14:30
 

TOP LÚGOSÍTÓ AJÁNLAT

BIO KOZMETIKUMOK ONLINE!
BIO.ANDUL.HU